Aproape fiecare organizație a ajuns să se bazeze pe SaaS pentru a-și optimiza procesele, de la instrumente de comunicare precum Slack și Zoom până la suite de productivitate precum Microsoft 365 și Google Workspace, precum și platforme specifice departamentelor precum Atlassian, Workday, NetSuite, Pipedrive sau Salesforce.
Modelele SaaS sunt un fenomen relativ nou pe măsură ce Industria 4.0 câștigă avânt. Susținătorii acestor modele de afaceri consideră că valorile și analiza modelului de afaceri tradițional nu se aplică, dat fiind că majoritatea cheltuielilor de vânzare sunt recunoscute în primul trimestru fiscal al acordurilor multianuale, în timp ce veniturile sunt apoi recunoscute proporțional pe durata contractului. Prin urmare, susținătorii SaaS-urilor se bazează foarte mult pe indicatori relativ noi – venitul anual recurent (ARR), reținerea veniturilor nete și valoarea clienților “lifetime” – care stabilesc un curs de prognoză pentru momentul în care profiturile operaționale se vor materializa.
Contractele ITO au avut o evoluție ceva mai lungă, începând cu acorduri multianuale în care vânzătorii ar putea obține profituri mai mari pe măsură ce costurile de operare au scăzut din cauza automatizării crescute a monitorizării și întreținerii generale. Aceste contracte s-au mutat apoi la durate mai scurte și, mai recent, au stipulat scăderi de costuri în timp, astfel încât orice economii de costuri de operare create de vânzător sunt transmise, sau cel puțin împărtășite cu clientul. Piața ITO a văzut, de asemenea, o schimbare sau un rebranding al acestor oferte pentru clienți în servicii gestionate de infrastructură pentru a pivota modelul contractual pentru a fi mai în concordanță cu structurile SaaS.
Conform unui raport privind inflației SaaS de la Vertice (o platformă SaaS de achiziții și gestionare a cheltuielilor care a analizat peste 10,000 contracte SaaS), s-a descoperit o creștere a prețurilor de 4 ori peste inflația pieței. În anumite țări (UK sau Australia) prețurile SaaS depășesc inflația pieței chiar de 5 ori.
Cheltuielile pentru produsele SaaS au crescut de peste zece ori între 2010 și 2020, de la 13 miliarde USD la 157 miliarde USD anual. Investițiile s-au accelerat și mai repede la începutul pandemiei, pe măsură ce companiile s-au grăbit să susțină munca de la distanță. Cheltuielile pentru SaaS au crescut cu 26% în lunile următoare blocării inițiale din 2020 și au continuat să crească doar în anii de atunci.
Un procent din ce în ce mai mare din toate cheltuielile pentru afaceri reprezintă abonamente SaaS, aproximativ 12,7% din cheltuielile totale sunt acum utilizate pentru investiții în software, respectiv 1 USD din fiecare 8 USD pe care organizațiile moderne îi cheltuiesc este acum dedicat SaaS.
A fost nevoie de doar cinci ani pentru dublarea cheltuielilor medii cu platforme SaaS. Pe baza ratei inflației economice din aceeași perioadă, ar fi fost necesari 18 ani pentru dublarea costurilor SaaS. Această creștere a depășit cu mult rata inflației economice generale, chiar și după luarea în considerare un IPC neobișnuit de ridicat din ultimul an.
Care este riscul inflaționist pentru XaaS și ITO?
XaaS reprezintă toate modelele de tip serviciu (anything as a service). Modelele SaaS durează câțiva ani pentru a genera profit, fiind descrise în mod diferit ca un efect multiplicator al forței. Creșterea costurilor cu forța de muncă și utilitățile peste prognoză și contractele pe termen lung vor adăuga câteva puncte procentuale din costurile de operare la aceste modele. Astfel, cu cât este mai nou modelul de operare SaaS, cu atât va presupune un risc mai mic asupra structurilor de costuri, deoarece are mai puține venituri acumulate sau angajate.
Piața ITO a prezentat scăderi persistente, care au dus la consolidări și dezinvestiții pentru a gestiona profitabil fluxurile erodate pe care vânzătorii tradiționali de ITO încearcă să le transforme în acorduri de servicii. Impactul inflației asupra costurilor va amplifica nevoia de a infuza aceste practici de afaceri cu capacități mai automatizate sau cu forță de muncă la preț redusca o compensare. Totuși, scăderea profitului operațional în acest spațiu se va înrăutăți probabil, dacă furnizorii nu caută să negocieze creșteri suplimentare ale costurilor pe care clienții ar putea sau nu să fie dispuși să le accepte pe baza propriilor probleme cu limitarea costurilor.
Ce tactici pot adopta furnizorii de tehnologie pentru a atenua impactul inflaționist?
Inflația nu este nouă, dar modelele de operare predominante acum nu existau când am experimentat-o ultima oară. Afacerile au încă un amestec de inițiative pe care le pot îmbrățișa pentru a-și păstra modelele de operare și relațiile cu clienții:
Educația pieței: Declarațiile transparente cu privire la impactul costurilor asupra afacerii furnizorului și orice sugestie de împărțire a sarcinii cu clienții pot păstra loialitatea clienților.
Cercetarea și analizele de percepție a brandurilor . Cercetarea poate ajuta vânzătorii să stabilească nivelul pe care-l au clienții cu privire la percepția valorii și cât de mult spațiu au în percepția mărcii lor pentru implementarea creșterilor de preț.
Noul limbaj contractual pentru creșterile de preț: perioada istorică de liniște (cu inflație redusă), cuplată cu o competiție din tehnologie „mai rapid, mai bun, mai ieftin”, îi face pe clienți să aștepte reduceri de preț pentru IT, duce la necesitatea unei educații consistente a clienților cu privire la inflație și impactul în costuri și la modul de stabilire a unui nou model de prețuri care să poată lua în considerare un risc de afaceri în mare parte latent în ultimii 40 de ani.
Inflația ca risc de afaceri va persista în viitorul previzibil și vom analiza impactul său în paralel cu raportarea câștigurilor/pierderilor de către companii.
Pentru a lansa o nouă soluție, puteți achiziționa domeniile preferate la cele mai convenabile prețuri folosind soluția rapidă de înregistrare domenii și să investiți într-un plan de găzduire securizat și optim - alegând o soluție de hosting NSHOST web shared, VPS sau Cloud. Recomandă atenție deosebită strategiei de caching potrivite afacerii dvs pentru a asigura timpi optimi de încărcare a fiecărei pagini web.